Kako si pomoći kada se ne osjećate dobro

Za oporavak od virusne infekcije dišnih putova treba određeno vrijeme, no ima stvari koje možete učiniti kako bi vam vrijeme do oporavka lakše proteklo.1

Dozvolite si da budete bolesni.

Može vam se činiti da moderno društvo na bolest gleda s negodovanjem i smatra je nerazumnom. No činjenica je da ljudi obolijevaju i da im treba vremena i prostora za ozdravljenje. Imajući to na umu, sasvim je u redu da sami sebi priznate da vam treba odmor kako biste ozdravili. Vaše tijelo zaslužuje taj odmor.

Bolesno je vaše tijelo, a ne vi.

Možda ćete se osjećati tužno, a nećete znati zašto. Prolazna depresija može biti općenita značajka nekih virusnih infekcija.2 Proći će. Stvar je u vašem tijelu, a ne u vama.

Nemojte se uzrujavati zbog izostanka.

Nažalost, svijet se ne zaustavlja kada ste bolesni i lako je osjećati se kao da propuštate nešto važno na poslu ili u školi. Ne brinite zbog toga. Nadoknadit ćete sve što propustite. Činjenica je da vam nije mjesto na poslu ni u školi kada ste bolesni. Postizat ćete loše rezultate jer se ne osjećate dobro i, još gore od toga, možete prenijeti svoje viruse drugima – a to nikome neće biti drago.

Više sna dobra je stvar.

Osim što trebate odmor od posla, trebat će vam i više sna nego inače. Važno je da ne ignorirate koliko ste umorni. Ispitivanja su pokazala da manjak sna uzrokuje slabiju funkciju imunosnog sustava.3 Spavanjem podupirete rad imunosnog sustava svojeg tijela i time stvarate resurse za borbu protiv infekcije.3 Što se brže oporavite, to ćete se brže vratiti u svoju normalnu rutinu.

Znajte kada se trebate povući.

Ponekad se jednostavno trebate udobno sklupčati i uživati u najdražim filmovima, glazbi i knjigama. Na taj način ušuškavamo svoju djecu, pa zašto ne bismo nešto dobro učinili i za sebe?

Nemojte se izolirati.

Dobro je uzeti si malo vremena za sebe, no pazite da ne pretjerate. Poznato je da su osamljenost i bolest međusobno povezane.4 Kada se konačno budete osjećali dovoljno dobro da ustanete i krećete se, pronađite nekoga s kime ćete razgovarati prije nego se vratite natrag u krevet.

Okupajte se.

Osjećaj nečistoće – kao da ste puni bacila, šmrkavi i odvratni – jedna je od najgorih stvari povezanih s bolešću. Nakon nekoliko dana ispod pokrivača sve što želite je osjećati se čisto i osvježeno. Kada se tako osjećate, izvucite se iz kreveta i zavalite se u kadu. Ugodno kupanje u toploj vodi i čista pidžama najbolji su način za isprati taj loš osjećaj sa sebe.

Smijte se!

Amy Cuddy, istraživačica sa sveučilišta Harvard, dokazala je da naše fizičke radnje mogu uvelike utjecati na naše emocije. U jednom od njenih istraživanja, u osoba koje su usvojile samouvjereno držanje, nalik onom koje je tipično za superjunake – ruke na bokovima, ispravljena ramena – zabilježena su mjerljiva poboljšanja raspoloženja i laboratorijskih krvnih pretraga.5 Čak i jednostavan čin smiješenja neposredno i primjetno poboljšava raspoloženje.6

Provjetravajte svoj dom

Svaki put kada zakašljete ili kihnete riskirate širenje svojih uzročnika prehlade.1 Ako uzročnici prehlade nošeni zrakom slete na površine kao što su zidovi i stropovi, na njima mogu preživjeti do 24 sata i ostati zarazni.1 Provjetravanje je dobar način za sprječavanje nakupljanja uzročnika u svom prostoru. Primjenu te prakse prva je poticala Florence Nightingale, medicinska sestra iz 19. stoljeća, kako bi pomogla svojim pacijentima da ozdrave, a ta se praksa još uvijek primjenjuje. Otvaranje prozora omogućit će vam dobar protok svježeg zraka kako vi i vaši bližnji ne biste neprestano udisali ustajali zrak prepun uzročnika.7,8

Kada bolest počne usporavati vaš svakodnevni životni ritam, nemojte se opirati. Usporite, njegujte se i, najvažnije od svega, ne zaboravite da je oporavak samo pitanje vremena.

 


Literatura

1. NHS - common cold. Dostupno na: https://beta.nhs.uk/conditions/common-cold/ Pristupljeno: prosinac, 2018.
2. Allen AD. Depression correlated with cellular immunity in immunodeficient Epstein-Barr virus syndrome (SIDES). J Clin Psychiatry 1986.; 47: 133–5.
3. Cohen S et al. Sleep habits and susceptibility to the common cold. Arch Intern Med 2009.; 169: 62–67.
4. Leigh-Hunt N An overview of systematic reviews on the public health consequences of social isolation and loneliness. Public Health 2017 Sep 12;152:157-171.
5. Carney DR et al. Power posing: brief nonverbal displays affect neuroendocrine levels and risk tolerance. Psychol Sci 2010 Oct; 21: 1363–1368.
6. Kraft TL and Pressman SD. The influence of manipulated facial expression on the stress response. Psychological Science 2012 Nov; 23: 1372–1378.
7. Ali Pirani SS. Application of Nightingale’s Theory of Nursing Practice. Ann Nurs Pract 2016; 3(1): 1040. 
8. Alibadi AA. Preventing airborne disease transmission: Review of methods for ventilation design in healthcare facilities. Advances in preventative medicine. 2011. vol. 2011doi:10.4061/2011/124064.

spot_block_img_1

Oporavite se uz pomoć lijeka Fluimukan®

Kašalj je zaštitni refleks koji pomaže našim tijelima da očiste dišne putove od infektivnih...

spot_block_img_7

Najbolji savjeti za oporavak

Za oporavak od prehlade ili gripe treba vremena, uglavnom zbog toga što su te infekcije virusnog...

Možete li se zaraziti kašljem?

Ponekad je moguće indirektno se zaraziti infekcijom dišnih puteva praćenom kašljem.

Ublažavanje noćnog kašlja kod vašeg djeteta

Što možete učiniti kako biste svom djetetu pomogli da se osjeća bolje tijekom noći?

Vremenski tijek kašlja

Većina od nas prepoznat će rane znakove prehlade…